Passa al contingut principal

SETMANA SANTA 2020


El cartell de la Setmana 2020 ja s'ha presentat. Va ser el proppassat dia 7 de març al Monestir de l'Assumpció, conegut popularment com el Convent de les germanes Caputxines de Mataró.

Aquest any el Misteri que es recull és del primer pas processional de la Setmana Santa mataronina, després dels Armats, que és Patrimoni Cultural de la Ciutat.

El Cartell recull la sortida del Misteri de l'Oració del Senyor a l'Hort des de la Basílica Mil·lenària de Santa Maria a mans dels seus portants.

En un primer pla hi ha el Calze, que és un tret característic de la Confraria i d'aquest moment, i al fons les oliveres.





A continuació, reproduïm el parlament de presentació que va fer en Joaquim López Vila, vice-president de la Confraria de l'Oració del Senyor a l'Hort.

Aquest any hem sigut els responsables de la realització del cartell que ens avisa i ens anuncia que estem en quaresma i que la Setmana Santa està molt a la vorà., en aquest Convent gràcies a la generositat de les monges caputxines, on la confraria té uns forts vincles amb la família franciscana.

Com podeu veure al cartell d’enguany apareix el nostre misteri amb la imatge del Senyor a l’Hort, L’olivera i el calze, formant un conjunt amb un darrer fons del missatge del senyor del gran poder que tenim amb l’oració.

Al nostre misteri es recrea en el passatge evangèlic de l'Oració en l'Hort, mostrant a un Jesús abatut de genolls en actitud orant, en el moment exacte de l'acceptació del seu sacrifici, mentre que l'àngel el conforta i tranquil·litza mostrant-li el calze del seu sofrimen.

Sempre representat per la nostra Confraria, d’on té els seus inicis en l'antic gremi o confraria dels pagesos i dels "comparets de secà" establerta a Mataró en el segle XVI. En el 1654 ja disposava d'un misteri, que en el transcurs de la revolució de 1936, va representar la fi de la confraria amb la destrucció del misteri.
La fundació actual de la nostra "CONFRARIA ORACIÓ DEL SENYOR A L'HORT" es remunta als anys quaranta 1944, durant la breu estada a Mataró dels Pares Franciscans i juntament amb antics confrares, són els qui van refer aquest nou misteri. Que de manera ininterrompuda surt fins a 1970 en què van ser suspeses les processons. Per arribar en l'any 1986 que es van reprendre les processons del Divendres Sant a la nostra ciutat fins als dies d'avui.

Tornant al cartell, m'agradaria assenyalar, què l'idea ha sigut la de voler ressaltar el valor dels nostres símbols que ens identifiquen a la nostra confraria.

El calze del nostre misteri no és un calze de celebració, ni és el Sant Calze de l'últim sopar; és el calze davant el qual Jesús arriba a dir «Aparteu de mi aquest calze, però no es faci la meva voluntat sinó la teva».

Aquest calze és la màxima representació de tot el sofriment amb què s'inicia la Passió de Jesús, en la seva agonia en l'Hort de les Oliveres, On el Senyor ens va convidar a orar, Ell mateix ho va fer cap al seu Pare, el dia abans d'iniciar la seva passió, encara avui ens convida a orar per a evitar caure en la temptació.  

En aquells moments tan durs per ell, en què ningú el va acompanyar en l'oració, aquesta soledat de Jesús ens commou profundament, però, quant ens dura aquest sentiment?, intentem que no desaparegui amb l'allunyament del misteri, i també la nostra pregaria

És una responsabilitat extraordinària... Armats, Confraries i Germandats, amb els vostres passos elegants i distingits, que lluïu i sentiu com mai en aquests actes de la setmana santa, on afloren els sentiments més profunds i personals dels qui hi participeu.

I en arribar tots a la PROCESSÓ GENERAL. Que és el gran Acte de la Setmana Santa. Amb tota la seva riquesa, tot el contingut del seu patrimoni surt al carrer per a realitzar un llarg i emotiu recorregut. L'ambient que es pot percebre és únic. Una jornada marcada per l'emotivitat i els sentiments...., Tots hem de tenir ben present que hem de fer de les processons un lloc extraordinari de vida, de fraternitat i de fe.

La Setmana Santa de Mataró és en fi, una oració on es pot anar veient, palpant, degustant pas a pas el calze d'amargor que va portar a un home que era Déu, a la redempció de tots els altres.

Des de la nostra confraria només queda desitjar-vos a tots que gaudiu d'aquesta setmana santa 2020.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Setmana Santa PlayMobil 2023

La confraria de l'Oració del Senyor  l'Hort en col·laboració amb botiguers de la ciutat ofereixen un any més la mostra "Setmana Santa PlayMobil" Les reproduccions dels  passos de la Setmana Santa Mataronina, construïts per la nostra confrare Assumpció Puig, ja es poden veure als aparadors de la farmàcia M.P. Roca a la Riera i  la ferreteria Tàpias del carrer Portal de Valldeix. Esperem que en gaudiu.  

Processó Nit de Silenci 2025

 

40 anys de processó de la Confraria de l’Oració del Senyor a l’Hort

  Aquest any fa quaranta anys que es va tornar a sortir en processó des de l’any 1969 que es varen cancel·lar les processons a Mataró. El Divendres Sant de 1986 la processó va tornar a sortir pels carrers de la ciutat amb el pas de l’Oració del senyor a l’hort juntament amb un Sant Crist, la processó va ser un èxit i aquest fet va propiciar la recuperació d’aquesta tradició a Mataró, el retorn de les processions a partir d’aquest any fins avui. La Confraria continua possessionant, celebrant la Passió, Mort i Resurrecció de Jesús, per molts anys més. Actualment, participen en la processó del Dijous Sant de la nit de silenci i el Divendres Sant a la processó general de Mataró.